Ens quedem sense mandarines per culpa del temporal…

Com ja us vam comentar en una altra entrada, les conseqüències a les collites  del temporal “Glòria” es comencen a materialitzar . L’altre dia ens van informar que el nostre proveïdor de mandarines de Tortosa, Biocitrus ha perdut tota la collita de mandarines ecològiques, i només es podran fer servir per fer sucs. En podriem aconseguir també ecològiques però no serien de proximitat, simplement  no sabriem d’on venen… potser del Marroc, potser de l’altra punta del món… Així que mirant de ser coherents i sostenibles, hem decidit que  no tindrem més mandarines durant la resta del curs. Aquest hivern seguirem oferint taronja de les terres de l’Ebre, poma, pera, i kiwi de LLeida, i el plàtan de Canàries.

L’ajuntament de Barcelona demana reduir el consum de carn a les escoles…

Estofat de mongetes en lloc de carn: Barcelona repensa els menús escolars

El consistori demana fixar un mínim de dos dies a la setmana sense proteïna animal

Algunes escoles ja han repensat els seus menús per adaptar-los a les recomanacions sanitàries de consumir menys carn –sobretot, de la vermella– i elevar, en canvi, les racions de proteïna vegetal. Sobretot, de llegum. Fins al punt que ja no és estrany que en alguns centres s’ofereixi, algun dia, un menú amb dos plats de cullera i sense tall. Per exemple: crema de verdures de primer i mongetes blanques estofades de segon. Però encara són una minoria segons els informes de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, en els quals s’ha detectat que el 90% d’escoles no ofereix mai proteïna vegetal com a segon plat. Ara l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació volen estendre el canvi al conjunt d’escoles de la ciutat per reequilibrar la proporció entre el consum de proteïna animal i proteïna vegetal.

L’objectiu és que la nova proposta, que també posa èmfasi en l’ús d’oli d’oliva per amanir i cuinar i la incorporació de més amanida i fruita fresca, sigui una realitat el curs que ve al conjunt de centres. A la pràctica, es persegueix que la proteïna animal (carn vermella, carn blanca, ous o peix) se serveixi només com a segon plat i, com a màxim, tres cops a la setmana. Els altres dos segons seran, principalment, llegum. La carn vermella estarà recomanada, com a màxim, un cop per setmana.

Menys carn vermella  I més llegums

Menys carn vermella I més llegums

El gran canvi, en la línia del que ja s’aplica a les escoles bressol, es preveu per al curs que ve, però hi ha sis centres vinculats a la Xarxa d’Escoles + Sostenibles, que promou el consistori, on el nou model de menús ja s’aplica o s’aplicarà durant aquest curs: Dovella, Mallorca, Ramon Casas, Pare Poveda, La Farigola del Clot i el Patronat Domènech. Es tracta d’escoles que tenen alumnat d’infantil i primària –dels 3 als 12 anys– i que, en el marc de la prova pilot, rebran assessorament i acompanyament professional per part de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) per resoldre dubtes.

Els nous menús escolars són una de les mesures incloses en el pla que va presentar la ciutat quan, a mitjans d’aquest mes, va declarar l’emergència climàtica. Concretament, es busca promoure una dieta més saludable i baixa en carboni i fer augmentar el consum de productes de proximitat, així com disminuir el consum de proteïna animal per adequar-lo a les recomanacions d’organismes com l’Agència Internacional del Càncer.

Salut aconsella limitar el consum de carn vermella a les guarderies

Salut aconsella limitar el consum de carn vermella a les guarderies

Els canvis tindran en compte el preu màxim del servei de menjador fixat per la Generalitat (6,20 euros al dia inclòs el monitoratge) i hauran de comptar amb la complicitat de les associacions de famílies dels centres i les empreses que gestionen els serveis. Un informe de l’ASPB sobre hàbits alimentaris, fet a partir d’enquestes, alerta que el 78% dels infants d’entre tres i quatre anys i el 42% dels adolescents d’entre 13 i 19 mengen carn tres o mes cops cada setmana i aquest és el llindar per sobre del qual es considera que hi ha un consum excessiu. I també es recullen altres realitats preocupants com que el 43% dels menors d’entre vuit i nou anys mengen brioixeria industrial més de tres vegades al mes i el 80% dels adolescents consumeixen refrescos per sobre de la freqüència recomanada. Més del 80%, a mes, no mengen prou fruita i verdura.

Carme Borrrell, gerent de l’ASPB, ha alertat, en aquest sentit, que els percentatges d’obesitat són alts entre els infants i, sobretot, als barris més desafavorits, i que en els nens és més alt quan mengen sols. També hi influeix el fet de dinar o sopar davant d’una pantalla. El curs passat es van estudiar 116 centres i en un 34% es consumien carns greixoses dues o més vegades a la setmana. El 90%, a més, no ofereix com a segon plat proteïna vegetal. “Veiem que la recomanació no s’està fent”, ha lamentat Borrell. “Amb les noves pautes hi guanyarem tots: els infants i el planeta”, ha emfatitzat la regidora de Salut, Gemma Tarafa, que ha remarcat que el canvi també és voldrà aplicar en altres equipaments com les residències de gent gran.

El temporal “Glòria”

Com ja sabeu, aquesta setmana hem patit un temporal devastador que s’ha menjat bona part de tot el  territori , amb pèrdues ecològiques i patrimonials d’un valor incalculable. A la nostra escola hem patit molèsties més o menys empipadores, i hem hagut de suspendre patis i sortides, però d’altres llocs han patit de valent…i molt. És el cas del Delta de l’Ebre, on arrossaires com “Ecocastells” o “Riet Vell” – que ens porten l’arròs blanc i l’integral a la nostra escola – han perdut collites senceres i encara no saben si han perdut definitivament el territori i el seu model de subsistència; o és el cas de l’Oriol del “tros de l’Uri” de Malgrat, que ha vist com els  camps on planta les  escaroles, fonolls, alberginies i coliraves que ens porta cada setmana han desaparegut arrossegats per l’aigua i el fang , o la gent de l’horta del Pla de Munt a Palafolls que tenen els hivernacles inundats i han perdut totes les pastanagues que han plantat perquè menjadors com el de la nostra escola gaudim dels seus productes fets amb tant d’amor i amb tant respecte pel territori. Estem tristes, molt tristes i preocupades perquè no ens paren d’arribar imatges que ens colpeixen. No sabem encara quins efectes tindrà tot això a curt i a llarg termini, però ja hem avisat la comissió del migdia que segurament hi haurà incidències amb productes com verdures, fruites, arròs i fruits secs. Us anirem informant a mida que ho anem concretant amb els pagesos.
També us volem explicar que s’està preparant una recaptació de fons que aniran destinats a les pageses i pagesos i arrossaires amb els que treballem des de la central de compres “Biogrup” i que planifiquen les seves collites per a menjadors escolars com el nostre. Us avisarem per si voleu participar quan estigui en marxa.
IMG-20200122-WA0001

Article:”El suplici de pensar què els faig per sopar”

US COMPARTIM AQUEST ARTICLE DE LA REVISTA “ETS EL QUE MENGES”

El suplici de pensar “què els faig per sopar?”

Pensar el menú cada dia, planificar, anar a comprar i cuinar és una motxilla enorme i una feina que hem de fer cada dia, tots els dies de l’any. T’explico com m’organitzo per a planificar el menú dels sopars dels meus fills.

 

19 de setembre 2019 | Actualitzat el 20 de setembre 2019 per Núria Coll

Algunes amigues o mares i pares de l’escola em demanen, any rere any, idees de menús saludables per fer a casa. En realitat, em demanen que els expliqui com m’organitzo i com planifico els menús. No és tan fàcil fer un sopar equilibrat i variat si l’alimentació saludable no és una prioritat. De totes maneres, encara que no ho sigui per a tothom, al final, cal parar-hi una mica d’atenció si no es vol acabar obrint la nevera i improvisant qualsevol cosa per sopar, per a nosaltres i per als nostres fills, cosa que desespera igual. Però ho entenc i m’he sentit igual molts cops. Pensar el menú cada dia, planificar, anar a comprar i cuinar és una motxilla enorme i una feina que hem de fer cada dia, tots els dies de l’any. Per això ens agrada tant anar a restaurants, coi!

El suplici de pensar “què els faig per sopar?”

Per tant, zero culpes. Entre la sortida de l’escola, el berenar, les extraescolars, el bany i les interrupcions, la vida ja és prou complicada per pretendre excel·lir cada dia a la cuina.

De totes maneres, us explico el que he fet aquest inici de curs per si us pot ser útil. El primer dia em vaig imprimir el menú dels bessons, que és diferent del de la filla gran, que fa P5, perquè són dues escoles públiques diferents i tenen dues empreses concessionàries diferents. Però com que no vull fer més d’un menú, baso els sopars en funció dels dinars de P1. Això no ho fan totes les famílies, que sovint no saben què han menjat els fills aquell dia i és molt fàcil que acabin repetint menú. És molt útil, per tant, imprimir el menú i tenir-lo a la nevera; això ens permet decidir de manera més visual com podem equilibrar dinars i sopars.

L’equilibri que busco, però, dista molt del que es diu des dels centres educatius, que sovint pequen d’excés de proteïna animal –que en general ofereixen molts dies– i, a sobre, les recomanacions que fan per sopar inclouen més proteïna animal. No té gaire sentit si calculem que necessitem prendre cada dia un gram de proteïna per cada quilo de pes. Per tant, un nadó de quinze quilos en té prou amb un tros de pollastre de 50 grams, que en té 15 de proteïna. I no només el peix, els ous i la carn tenen proteïna, sinó que els vegetals, llegums i cereals, també. Per això és tan recomanable compensar els sopars amb llegum i cereal integral.

Propostes de sopars

A casa farem:

  • Els dilluns –que dinen arròs i ou–, soparem verdura i llegums, per separat o en un estofat.
  • Els dimarts –que dinen verdura i carn–, farem arròs de verdures i peix blau. També ho faig aquest dia perquè sé que els dimarts la peixateria és oberta i que, com que recullo jo els nens d’escola, podrem passar-hi.
  • Els dimecres –que dinen pasta i formatge– menjarem verdura a trossos i hummus i/o ou.
  • Els dijous –que dinen llegums i peix– soparem crema de verdures i hamburgueses vegetals o croquetes de mill o ou.
  • Els divendres –que dinen sopa i pollastre–, soparem arròs amb llenties i verdura.

Aquest esquema de dinars i sopars el tinc en una aplicació de notes del mòbil per si no el recordo, ja que em va bé per tenir ordre i planificar la compra, un altre essencial per no tenir un atac de pànic davant d’una nevera buida.

I tingueu una cosa en compte: segons l’alimentació saludable que difonem a Etselquemenges cal tenir un molt bon proveïdor de fruita i verdura, ja sigui una cooperativa de consum o una botiga amb producte sobretot local i de temporada i poc més. El rebost el podeu tenir permanent i, si no teniu temps de coure llegums, tenir-ne en conserva. Personalment no tinc mai temps de cuinar per avançat, però si cal faig xocolata saludable amb avellanes, cacau, dàtils i llet de civada a les nou de la nit o a les set del matí. El pitjor que pot passar és que el soroll desperti els veïns, però, a casa, amb tres nens petits, hi ha d’haver un engranatge constant per tenir opcions saludables sempre a mà. Gràcies, veïns, per comprendre-ho!

Com són els berenars de l’escola?

Els berenars que proposa l’escola tampoc em semblen del tot bé, ja que només els donen plàtan dos dies a la setmana. Cap altra fruita! Em sembla incomprensible en un país que té fruites delicioses totes les estacions de l’any. A més, en aquests berenars, hi ha lactis dia sí i dia no, i s’abusa del pa. Per tant, en els berenars de les cinc he d’evitar l’entrepanet perquè tinguin una dieta més variada i no els surti el pa per les orelles.

“No podem dir que els nostres fills mengen verdura si només els donem patata i mongeta tendra; no podem dir que mengen fruita si només tasten el plàtan”

De fet, una de les coses més difícils d’aplicar, sobretot en el cas dels més petits, és que mengin variat. No podem dir que els nostres fills mengen verdura si només els donem patata i mongeta tendra; no podem dir que mengen fruita si només tasten el plàtan. No podem dir que tenen una dieta variada, si l’únic cereal que mengen és blat i/o arròs blanc. Ara que ve la tardor –el dia 1 d’octubre publicarem els bàsics de fruita i verdura del mes–, veureu que tenim moltes verdures disponibles i ajustades de preu –perquè són de temporada– per fer receptes noves. Aquest és el sentit del nostre web o dels cursos que fem: que la gent descobreixi més varietat d’ingredients i receptes. I, si no, que els ho diguin als alumnes del curs “Perd pes i guanya salut”, que han après a esmorzar diferent i tenen tantes eines que no troben a faltar el pa.

He de dir també que el menjar de les escoles bressol municipals de Barcelona –a casa hem passat per tres bressols diferents i, en algun cas, hem conegut a fons les cuines dels centres– han millorat molt. El darrer any s’han pres decisions contundents com ara eliminar del tot el sucre, ja que abans es donaven galetes i  coca, per exemple. I bona part dels aliments són ecològics. Ara, però, caldria que hi hagués més verdura i sobretot reduir l’excés de lactis i de bastonets de pa.

I els esmorzars?

Ara que ja sabeu com combinar aliments i menjars, descobriu les opcions d’esmorzars que ens ofereix la Pilar Rodrigáñez per a les carmanyoles de l’escola.