Petits consells per planificar els àpats durant el confinament

Aquests dies, estem notant molt l’increment del nombre d’àpats que fem a casa. Moltes famílies hem passat de fer un o dos àpats diaris a casa a fer-ne quatre…i sovint, ja no es tracta de cuinar….sinó de pensar QUÈ FAIG AVUI???
Hem pensat que estaria bé donar-vos uns petits trucs i ajudes per ajudar a planificar aquests àpats
Consells molt pràctics sobre els àpats a casa durant el confinament:

Per a les persones més organitzades, el primer que heu de fer és dibuixar una graella de 7 dies i partida en 2  parts (una pel dinar i una altra pel sopar). No cal ser molt metòdic amb els esmorzars i els berenars, oi?
Reserveu un parell o tres d’àpats cada setmana per fer alguna cosa més informal i diguem “poc saludable” (nit de pizzes, d’hamburgueses-sempre millor si les feu vosaltres a casa-, de pa i embotits, de sandwichos…. Ni ens hem de sentir culpables ni estem fent un àpat poc saludables si per exemple cuinem nosaltres les pizzes amb una massa comprada al forn o preparem les hamburgueses amb carn picada..

Recordeu que la freqüència de consum de certs aliments s’ha de tenir molt en compte si volem fer un menú equilibrat:

  • ous: entre 1 o 2 a la setmana
  • carn vermella (vedella/porc/xai): màxim 1 cop a la setmana
  • carn blanca (pollastre/gall dindi/conill): 2 o 3 cops a la setmana
  • peix (combinant el consum de peix blanc i blau) : 2 o 3 cops a la setmana
  • cereals (integrals) (mill, arròs, civada, pasta,): 2 o 3 cops a la setmana
  • llegums (llenties, cigrons, mongetes seques): 2 o 3 cops a la setmana
  • tubercles (patates/moniatos/yuca..): màxim 2 cops a la setmana
  • làctics: uns 5 cops a la setmana i anar combinant (llet, iogurts, formatges..)
  • verdures: en tots els àpats
  • fruita: un parell o tres de peces al dia per berenar i a mig matí.

si anem combinant aquestes freqüències tindrem diverses combinacions segons les setmanes.

Un altre factor que ens pot ajudar a planificar àpats seria partir d’aquests conceptes generals:

  • En general, els sopars no han de ser tant calòrics ni contundents com la resta d’àpats principals (l’esmorzar i el dinar). L’esmorzar i el dinar haurien de ser més energètics i “contundents” que el sopar. Amb el sopar hem de buscar calmar l’energia al mateix temps que alimentem. Així doncs:
    • Els cereals com la pasta, l’arròs, el mill…aporten molta energia. Ens interessa cuinar-los per dinar.
  • També cal recordar que el sopar no ha de ser gaire copiós. Menjar en excés abans d’anar a dormir no és bo per a ningú, ni adult ni infant. Potser enlloc de voler oferir un primer i un segon amb guarnició inclosa i unes postres, podem fer només un plat, o un plat combinat amb menors quantitats…
  • En general buscarem plats calents i reconfortants per sopar, per ajudar a descansar millor (sopes, cremes de verdures…)
  • Evitarem repetir la proteïna animal el dia que n’haguem menjat al migdia. Lo ideal seria no passar de 3 a 5 dies de proteïna animal (carn/peix/ous) i 1 cop al dia. Evitem la idea que han de menjar carn o peix cada dia per estar més ben alimentats. En general els infants tendeixen a patir excés proteïc i no manca de proteïnes.
  • Si cuinem proteïna animal per sopar aquesta hauria de ser cuinada de manera senzilla (a la planxa, al vapor o bullit, al forn…) i buscar les més digeribles:
    • Peix blanc fresc
    • Carn blanca (pollastre, conill, gall d’indi)
    • Ous
  • Els llegums a la nit es poden oferir de diferents maneres per no haver de fer un estofat de llegum, potser una mica massa “contundent” i de difícil digestió per abans d’anar a dormir
    • Cremes de llegums fredes tipus “hummus”
    • Hamburgueses vegetals de llegum (com la que us vam passar l’altre dia)
    • Llegums lleugers com la llentia vermella,
    • Barrejats i triturats amb les cremes de verdures
  • Cal menjar verdures en cada àpat. Variem les coccions i presentacions:
    • crues al migdia (amanides, crudités)
    • cuinades al vespres (bullides, al vapor, al forn)
  • La fruita és millor menjar-la entre hores, per berenar o a mig matí quan comencen amb el “tinc gana”…

I si no us ajuden aquests consells, sempre podeu agafar el menú de maig del curs  passat i copiar els àpats del dinar , us el deixem aquí per si de cas MENU BASAL MAIG

Captura

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s